شناسهٔ خبر: 144281 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تجلیل از نقشه برداران اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی

تجلیل مدیر کل راه وشهرسازی آذربایجان شرقی به همراه معاونین همزمان با سیزدهم شهریور ماه، روز بزرگداشت ابوریحان محمد بن احمد بیرونی دانشمند برجسته ایرانی است که به عنوان روز ملی نقشه بردار نام گذاری شده از نقشه برداران راه و شهرسازی استان تجلیل کرد.

به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان شرقی)، امیر بخشی زاده مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: علت نام گذاری روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی بعنوان روز نقشه بردار، تبحر وی در حوزه های «جغرافیای ریاضی»، «زمین سنجی یا ژئودزی» و «نقشه برداری» در کنار علم نجوم و ستاره شناسی بوده است.

وی اظهارکرد: نقشه برداری و اطلاعات مکانی مرتبط با عوارض روی سطح زمین، از مهمترین ابزارهای زیرساختی جهت تصمیم گیری در مورد جنبه های اساسی و ساختاری در پروژه های مختلف است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان یادآور شد:امروزه نگاه جامعه جهانی به نقشه و نقشه برداری نسبت به سال های گذشته، بسیار تغییر یافته است و از صنعت نقشه برداری بعنوان بخشی ضروری و لاینفک در توسعه ی شهرها، جاده ها، شبکه حمل و نقل و … یاد می شود.

بخشی زاده با اشاره به اینکه از گذشته های دور، قواعد اصلی نقشه برداری جهت تقسیم بندی زمین استفاده میشدند اظهار کرد: امروزه، هر فعالیت عمرانی با نقشه برداری آغاز شده و با نقشه برداری به پایان می رسد. بنابراین می توان ادعا کرد که نقشه برداری ستون اصلی عمران در جوامع امروزی است و به حضور و تخصص نقشه برداران، برای توسعه عمرانی شهرها و نیاز به فعالیت های دقیق نقشه برداری بیش از پیش احتیاج است.

در پایان جلسه از نقشه برداران اداره کل راه وشهرسازی استان بااهداء لوحی تجلیل بعمل آمد.